Varför gräver man på Strandvägen?
I sista delen av Strandvägen, mellan Djurgårdsbron och Berwaldhallen finns det stålstaket med avspärrningar och grävmaskiner i fullt arbete.
Vad är det egentligen som händer? Vad ska det bli när man grävt klart?
– Det är en del av arbetet med Spårväg City, säger Ronnie Johansson, kommunikationsassistent på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting. Just nu är det vattenledningsarbeten vid Strandvägens slut och tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Skeppargatan, som är aktuell.
I framtiden är tanken att spårbunden trafik ska fortsätta vidare från Djurgårdsbron till Ropsten för att där kunna ansluta till Lidingöbanan. De ursprungliga planerna innehöll en sträckning av banan via Norra Djurgårdsstaden, men om och när det kommer att ske är en fråga om politikerna skjuter till tillräckligt med pengar.
Det här är Spårväg City
2030 beräknas Spårväg City ha 63 000 resenärer per dag. Då är hela sträckningen 15,9 km från Gåshaga Brygga på Lidingö till Sergels torg.
En resa mellan ändhållplatserna kommer att ta cirka 40 minuter och totalt blir det 30 hållplatser, förutsatt att Norra Djurgårdsstaden kommer att passeras.
Mer om strandvägen Idag
|
|
|